Založiť novú webovú stránku alebo e-shopChcem nový web

Najnovšie články nájdete vždy dolu


15. 08. 2017     Od myšlienky k plánovaniu ...

Mojim prvým vláčikom v živote bola nemecká parná lokomotíva s dvomi osobnými vagónikmi v mierke HO. Potom sa to všelijako menilo až napokon vzniklo Dedovo Enko – čo by väčšia funkčná dioráma umiestnená v obývacej izbe, kde pri stavbe bola mojou prioritou krajinotvorba. Teraz nastal čas pohrať sa s myšlienkou veľkého zmysluplného koľajiska, kde popri stavbe krajiny položím dôraz aj na stavbu koľajovej cesty, ktorá sa nebude iba tak bezcieľne krútiť sem a tam, ale bude mať jasný začiatok a jasný koniec.

A ako prvé čo bolo treba rozhodnúť bola mierka, čo pre mňa problém nebol, lebo ma to k Há-Nulke ťahá už veľmi dlho. Po druhé musíte mať ABSOLÚTNE JASNO, čo vlastne chcete postaviť a aké vlaky budete po koľajisku preháňať. Toto je základ, inak sa ďalej neposuniete a skôr či neskôr budete prerábať. No netušil som aký priestor bude na môj zámer potrebný a tak som začal pomaly čmárať a čmárať... A potom kresliť a rátať... Až som napokon prišiel k záveru, že stavba vysneného koľajiska v mierke 1:87 v domácich podmienkach REÁLNA JE, ale treba na to priestor cca 8x4 metre a prijať isté kompromisy medzi realitou a modelom ...

Pri plánovaní nepodceňujte oblúky! Výrobcovia modelov síce uvádzajú minimálny polomer okolo 360 mm, ale predstavte si v takejto ostrej zákrute napríklad rýchlik s ypsilonkami. To by bola podívaná panečku. Preto som začal kresliť oblúky s polomermi 900 mm a definitívne som sa v tejto fáze plánovania rozlúčil s myšlienkou modelu súčasnosti a postupne zavrhol aj V a IV epochu. Výsledkom, s ktorým som sa napokon 100% stotožnil je epocha II – III, čiže plnohodnotná parná prevádzka a okrajovo nastupujúca dieselová frakcia ...

A aby bol výčet mojich myšlienok úplný, musím tu priznať, že som sa veľmi, ale veľmi potil pri riešení kompromisov. Vždy som túžil preniesť do modelu kus skutočnosti, postaviť si niečo čo v reálnom živote vidíme a prechádzame sa okolo toho. Čo poznáme, čo sa nám páči a čo by sme chceli mať doma. A tak som mal pri tom čmáraní stále na pozadí žilinskú stanicu, žilinské mestské domy, žilinské depo, smerovanie tratí na Vrútky, Čadcu a Považskú, významné stavby v týchto smeroch, úzkokoľajku z Oščadnice a moju moravskú domovinu. Podarí sa mi to vymyslieť ???


Plánovanie koľajiska ...

Skôr ako opíšem svoje doterajšie pokusy – hokusy v kreslení layoutou, musím priznať, že zásadný zlom v mojom pohľade na plánovanie trati nastal, keď som si naštudoval plány od Milana Ferdiána a keď som prijal rady skúsenejších kamarátov z nášho modelárskeho fóra. Potom to už išlo oveľa lahšejšie... Moc vám všetkým ďakujem!

Layout 01 – myšlienka toho layoutu je prevzatá z Milanovej knihy, kde ma veľmi oslovila kombinácia úzkej s normálne rozchodnou traťou. Samozrejme to pasujem na môj rozmer 8x4 metre. Vidíme hlavnú veľkú stanicu na modrej trati, ktorá smeruje doprava, vytvára esíčko, prechádza cez zastávku a dalej do skrytej stanice so smyčkou. Na druhú stranu smeruje priamo do skrytej stanice opäť so smyčkou. Zelená trať predstavuje úzkokoľajku s osobnou aj nákladnou dopravou. V hornej časti vidíme obróvsky priestor na stavbu mesta a vľavo romantické údolie s riečkou, ktorému dominuje spomínaná úzká. Tento plán ma držal veľmi dlho, no chýbalo mu veľmi veľa z tej "mojej" skutočnosti ...

Layout 02 - tu som tu "moju" skutočnosť nakreslil a oživil dávnu myšlenku Dedovo Moravsko Fatranskej dráhy, ktorá by spájala moje moravské detstvo so slovenskou súčasnosťou. Obi dve trate vychádzajú zo skutočnosti a to ma doslova dostalo. V centre vidíme hlavnú veľkú stanicu, pod názvom Stará Žilina, ktorá sa v skutočnosti na tejto trati nachádza (v minulosti Košicko Bohumínská Dráha). V pravej časti depo, ktoré sa v skutočnosti na tomto mieste nachádza (v minulosti depo pri stanici Nová Žilina na Považskej Dráhe). Zelená trať smeruje doprava v smere na Čadcu a prechádza Krásnom, kde bola svojho času funkčná vlečka do Oščadníckej píly, kde aj ústila Kysucká úzkokoľajka z Chnúry, ktorá je naznačená oranžovo. Modrá trať v smere na Považskú Bystricu končí až na Morave, ktorú znázorňuje stanica Valtice s vlečkou do vinárstva a končí v skrytej stanici Břeclav so smyčkou. Modrá trať popred stanicu Stará Žilina je v úrovni cca o 20 cm nižšie a predstavuje Moravsko Slovenské pomedzie. Neskutočne jednoduchý, na prevádzku však veľmi rozmanitý layout, ktorý navyše napĺňa moj dávny sen spojenia vlastnej minulosti so súčasnosťou. A môžem si voziť víno až domov.

Myšlienka predchádzajúceho layoutu ma zrejme už nepustí a tak som začal rozmýšlať nad usporiadaním koľají v hlavnej stanici. Skutočné rozmery kolajiva Peco som v merítku prenášal do Corelu a začalo sa to pomaličku rýsovať. Aké bola moja radosť, keď som zistil, že to vychádza, že to proste ide postaviť! Vzhľadom na to, že ale nie som v tomto smere dostatočne kovaný, veľmi často som sa radil s kamarátmi na fóre a tak sa posúval ďalej ...

Layout 03 -  na tomto pláne som sa ešte stále držal predlohy žilinskej stanice, no pravda je, že pri posune v stanici by som veľmi často križoval hlavné a dopravné koľaje, čo by mi spôsobovalo v budúcnosti zrejme vrásky (díky Ivor), a tak som to musel vykúzliť ináč ...

Layout 04 - výpravnú budovu som chcel mať pred sebou, lebo za ňou plánujem cestu a reliéf poschodových mestských budov z 50-tých rokov postavených podľa dobových fotografií tej doby, kvázi ako pozadie. Prišli na rad kompromisy. Manipulačné koľaje s vlečkami a skladiskami som umiestnil do popredia z pohľadu diváka a aby nedochádzalo ku kríženiu vôbec, alebo takmer vôbec, presmeroval som aj zelenú trať poza depo a teraz si chrochtám ...

Pri plánovaní šírej trati som vyskúšal aj variant koľajiska v tvare "O" namiesto "U" a výsledkom bolo asi toto, čo som opäť predložil na korektúru a svete div sa! Zasa ma to posunulo ďalej. Všimnite si však, že myšlienku Moravsko Fatranskej Dráhy už neopúšťam a držím sa jej ako kliešť. To viete víno z Moravy je víno z Moravy ...

Layout 05 - tu už začína prihorievať a plánovanie nového koľajiska sa stáva docela vážnou vecou v mojej etape života so zlomeným členkom. Otočil som si celý pohľad, aby som videl "terén" očima diváka a kreslil a kreslil jednu krivku za druhou. Mojim cieľom bolo viac natiahnúť viditeľnú časť šírej trate, aby bolo na čo pozerať a vymyslieť ako do toho celého zakomponovať úzkokoľajku a obdivované úvrate podľa predlohy Kysuckej železničky. Kde sa však podela modrá trať? Ako to víno k sebe dopravím? To se musí zmeniť ...

Layout 06 - a taky zmenilo! Vrátil som sa opäť k myšlienke výškovo oddelenej modrej trate a dokonca sa mi podarilo ju ešte viac obnažiť, ako tú z layoutu 02. Rovné časti trate z predchádzajúceho layoutu som poněkud zaoblil a na úzkej zrušil dve úvrate a nahradil ich miestami nakládky dreva, čím som sa úplne vybil a rozhodol som sa túto etapu plánovania  nateraz ukončiť...

Treba to nechať uležať a keď zasa nájdem kúsok času a kopne ma ta správna múza, môžem finalizovať a domýšľať detaily. Treba mi aj spraviť skúšky prejazdnosti oblúkov, ale na to si musím najskôr nakúpiť niečo čo jazdí a niečo po čom to niečo jazdí. Takže až to príde, a vy budete mať záujem, opäť sa v tejto sekcii stretneme. Obrázky plánov vo výššom rozlíšení si môžete pozrieť tu >>>


Sedem zásadných bodov a je to ...

1) NÁMET - na úplnom  začiatku som hľadal námet v skutočnosti, ktorý by so si chcel preniesť domov. Prezeral som svoje albumy fotografií zo Štubnianska, pátral na internete, študoval mapy, listoval v knihách ... Voľba námetu padla na hlavnú stanicu Žilina, depo Žilina, úseky tratí bývalej Košicko Bohumínskej Dráhy a Považskej Dráhy, menšie stanice Krásno a Valtice na Morave a tiež na oščadnickú pílu s kysuckou úzkokoľajkou ...

2) MIERKA - definitívne som sa rozhodol pre Há-Nulku ...

3) ČO CHCEM - stanovil si priority čo chcem na koľajisku mať. Veľkú stanicu, depo, skladiska, vlečky, priemysel, mesto, vidiek, šíru trať a úzkokoľajku ...

4) PREVÁDZKA - premyslel som si prevádzku. Nerušená jazda vlakových súprav osobnej a nákladnej dopravy po šírej trati a zmysluplný posun na vlečkách a v depe ...

5) RIADENIE - digitál / analóg

6) EPOCHA - zasadil som námet do epochy II a III okolo roku 1945, pára vrcholí, diesel nastupuje  ...

7) PLÁNOVANIE - začal kresliť ...

A aký že je výsledok? Viete už sami ... "DEDOVO MORAVSKO FATRANSKÁ DRÁHA" sa zrealizovať dá ...


16. 10. 2017    Bádanie v minulosti ...

Ak ste čítali predchádzajúci článok, viete že som sa vo svojich myšlienkach dopracoval k záveru, že zmysluplné koľajisko v mierke HO  v domácich podmienkach postaviť ide, a tak som začal usilovne pátrať v minulosti, nakoľko sa stále držím III. epochy.

Uff, nebola a nie je to veru prechádzka ružovým sadom. Je to skutočných 70 rokov, pamätníci z tej doby zrejme už nie sú medzi nami a archívnych materiálov je žalostne málo. Ako som sa pri pátraní dozvedel, Žilina patrila každú chvíľu niekomu inému, v archívoch v Bratislave a Košiciach nie je nič a v Olomouci (ak tam niečo bolo) to vzala v 2001 roku povodeň. Na internete je toho publikovaného veľmi málo, ale niektoré dáta mi pomohli zorientovať sa, no najväčší posun som doteraz zaznamenal, keď som stretol dvoch zapálených ľudí, ktorí mi poskytli cenné informácie a taktiež pár dobových fotografií, s ktorými sa však s vamni podeliť nemôžem.

Zásadnym zistením bola skutočnosť že Košicko bohumínska železnica bola s Považskou železnicou spojená už na začiatku  20. storočia a tým pádom som sa mohol začať detailnejšie zaoberať myšlienkou stavby žilinského rušňového depa lebo je isté, že po vojne už bolo spojené so stanicou (do tej doby patrilo Považskej železnici, ktorá končila v stanici Nová Žilina). Moje pátranie tým dostalo jasný smer a myšlienka stavby modelu železničnej stanice Žilina s rušňovým depom sa onedlho stane reálnou.

Pôvodne som zamýšlal začať stavbu modelu staničnou budovou, no nakoniec som sa rozhodol pre stavbu depa, ktorú rozdelím do dvoch častí. V prvej etape pôjde o areál depa s točňou, ku ktorému neskôr pribudne areál s obdĺžnikovou remízou (dnes elektrická časť rušňového depa). Na tieto segmenty bude neskôr navädzovať areál osobnej stanice a areál zriaďovacej stanice. Vo finále budú potom tieto segmenty doplnené o šíru trať s dobovými stavbami v smeroch na Košice, Bohumín a Bratislavu (Moravu). Na obrázku to vidíte ...

Ako však na to? Dnešná podoba rušňového depa je neporovnateľná s obdobím jeho vzniku a po páre už nie to ani len pamiatky. No keby som nemal už čo to v rukáve, zrejme by som ani tento článok nepísal :-) Už vyššie som uviedol, že som stretol pár zapálených ľudí a práve vďaka nim sa cítim byť "silný" a na stavbu připraven! Ostalo už veľmi málo otáznikov, ktoré však začatie stavby neovplavňujú a časom budú isto zodpovedané.

Na tomto obrázku si môžete v popisoch pozrieť, čo všetko sa mi podarilo doteraz vypátrať, a práve na tomto základe sa do toho nového veľkého projektu pod názvom "Dedovo Moravsko Fatranská Dráha" onedlho aj skutočne pustím. V I. etape pôjde o stavbu všetkého čo vtedy stálo naľavo od Bohumínskej spojky znázornenej oranžovou krivkou ...

Vodáreň - mám vlastné aj dobové fotografie, budova sa v podstate za tie roky nezmenila, okrem hornej časti, kde drevo nahradilo murivo. Stačí pomerať a prerátať merítko ...

Olejáreň / kotolňa - tu si ešte niektoré detaily musím upresniť, lebo nie všetko mi je na 100% jasné. Mám vlastné fotografie a viem, že budova sa okrem okien zásadne nezmenila ...

Portálový žeriav na zauhlovanie kotolne - toto bol veľký oriešok, ale už aj ten je rozlúsknutý. Žeriav totiž slúžil na zauhlovanie kotolne a vývoz popoľa z kotolne. Opäť mám k dispozícii vlastné fotografie a jednu dobovú ...

Zbrojenie naftou - hurá, vybádal som to! Zbrojenie bolo presne tam kde je dnes vodný odpor. Bol tam výdajný stojan Adast prepojený potrubím s podzemnými nádržami ...

Rotunda, kanál 1-6 - po osadení točny to bude zrejme prvá budova, ktorá uzrie svetlo sveta. V tej dobe bola ešte bez omietky, z oknami a postavená z červených cihel. Stačí pomerať a prerátať merítko ...

Rotunda, kanál 7-15 - zatiaľ sa mi nepodarilo vypátrať, kedy bola stávajúca rotunda rozšírená o kanály 7-15. Zatiaľ však o stavbe neuvažujem ...

Popoľová jama - disponujem krásnymi dobovými fotografiami, takže táto časť depa bude skutočne autentická. Vrátane portálového žeriavu a vodných žeriavov ...

Zauhlovanie - toť zatiaľ veľký problém, preveľký. V roku 1970 tu bola obróvska skládka uhlia a uhlie sa nakladalo do lokomotív pomocou žeriavu Kirow na koľajovom podvozku. Ako to však mali poriešené v mojom záujmovom období, kým vyrobili Kirowa, to zatiaľ iba tuším a domnievam sa. Hádam sa mi do rozhodnutia ešte čo to vyjasní ...

Obdĺžniková rotunda - mám výkres budovy, no stavbu budem realizovať až v II. etape ...

Sušiareň piesku a administrativní budova - tu si ešte potrebujem vyjasniť o ktoré budovy sa vlastne jednalo a potom to už problém nebude. Budova stojí, takže si ju pomeriame a čo sa týka pieskovania, tak to sa robilo kýblovaním ...

Tak mi prosím pomaličky začnite držať palce, lebo začatie stavby sa veru blíži ................


02. 11. 2017    Bádanie v minulosti - pokračovanie ...

V mojom bádaní opäť nastal posun vpred a boli rozlúštené posledné záhady, ktoré bránily v začatí stavby I. etapy ...

Olejáreň - budova olejárne je malá prístavba u rotundy pred naftovým zbrojením a budem ju stavať ...

Kotolňa - je veľká budova s portálovým žeriavom za rotundou, o ktorej som sa mylne domnieval, že ide o olejáreň ...

Rotunda, kanál 7-15 - žiaľ sa mi potvrdilo, že táto prístavba stála s istotou už v roku 1930, takže na sa na modely objaviť MUSÍ... stavbu však zrealizujem podľa miesta až neskôr ...

Zauhlovanie - na jednej dobovej fotografii sú krásne vidieť dve točny na vozíky a to znamená, že viem presne určiť miesto zauhlovania a s vysokou pravdepodobnosťou možno predpokladať že tu bol aj výťah teudloff... vzhľadom k priestoru som sa rozhodol pre stavbu jednokomorového výťahu a myslím si, že sa nenájde nik, kto by mi s istotou tvrdil, že tu kedysi stál dvojkomorový... Ono zahlovanie lokomotív sa v žilinskom depe v čase najväčšieho rozvoja páry uskutočňovalo pravdepodobne na viacerých miestach a to prevažne manuálne s pomocou jednoduchých rámp... na modely sa toto pokúsim znázorniť ... taktiež tu bola veľká zásobáreň - skládka uhlia, ktorú samozrejme postavím tiež ...

Sušiareň piesku - stavba budovy sušiarne bude realizovaná až v druhej etape, nakoľko sa nachádza v areály obdĺžnikovej rotundy ...

Administratívna budova - sa nachádza za rotundou a stavbu budem realizovať podľa miesta na panely v prvej, alebo ďalšej etape ...


21. 02. 2018    DEDOVO MORAVSKO FATRANSKÁ DRÁHA - stavba rámu

A je to tady priatelia! Konečne nastala túžobne očakávaná chvíľa. Po úspešnom dokončení stavby enkového koľajiska, ktoré bude navždy krášliť jednu stenu v obývacej izbe, sa s chuťou, mne vlastnou, púšťam do odvážneho projektu stavby koľajiska hánulkového pod názvom Dedovo Moravsko Fatranská Dráha.

ZÁKLADNÝ KAMEŇ bol položený 26.01.2018

Námetom tohto diela je železničný uzol Žilina v 50-tych rokoch minulého storočia. Budem sa snažiť modelovo znázorniť obdobie druhej ČSD, krátko po zrušení SŽ, roky približne 1945 – 1947, ešte pred pučom pána Gottwalda. Viem bude to ťažké, lebo historických materiálov je žalostne málo, ale zasa na druhej strane keď sa dopustím nejakej chybičky – kto mi povie, že to bolo inak, alebo to tak nebolo? Žilinský uzol som si vybral preto, lebo to mám na skok a taktiež preto, že jeho usporiadanie je proste úžasné. Hlavná stanica bola súčasťou Košicko Bohumínskej železnice, Nová Žilina súčasťou Považskej železnice a medzi nimi sa nachádza rušňové depo ako vystrihnuté z rozprávky. Máme tu skladiská, rampy, zriaďovacie koľaje, spádoviska, opravovňu vagónov, proste všetko čo vytvára  predpoklady pre rozmanitú modelovú prevádzku. Ide už iba o to, čo budem z priestorových dôvodov môcť postaviť.

Zo Žiliny vychádzajú 4 trate. Jedna na Čadcu cez Krásno nad Kysucou, kde ústila vlečka z píly v Oščadnici, ktorá bola úzkokoľajkou napojená na úvraťový systém vo Vychylovke. Druhá smeruje na Košice, kde sa pomerne blízko nachádza cementáreň vo Varíne, nádherné oceľové mosty, tunely a hrady Strečno a Starý hrad. Tretia ide na Bratislavu, to znamená smerom, kde sa nachádza moja rodná Morava s vinnými sklípkami a vinárskymi závodmi. No a posledná, miestna železnička ide do Rajca, kde kúsok za Žilinou bola vybudovaná ústredná vlečka do asi desiatich podnikov. Ide už iba o to, čo budem z priestorových dôvodov môcť postaviť.

Môj zámer je taký, že postupne postavím niekoľko plne funkčných samostatných segmentov, ako napríklad rušňové depo, úzkorozchodné úvrate, vlečky ... atď, ktoré neskôr spojím do jedného celku a tým vytvorím vysnívanú Dedovo Moravsko Fatranskú Dráhu. A prvým segmentom bude spomínané rušňové depo – časť s točňou.

Rám sa skladá z dvoch častí o rozmeroch 125 x 90 cm. Spolu teda vzniká plocha 250 x 90 cm, kde by sa malo rušňové depo vojsť. Pri stavbe rámu som zvolil podobnú metódu, ako pri stavbe rámu na dedovo enko a naviac som tento nový rám obohatil o pár drobností, ktoré mi na enkovom ráme chýbajú. Základným materiálom je 12 mm buková preglejka, ktorú som si dal presne narezať a potom už stačilo pár hodín a bolo to! Spoje sú šróbované a lepené. Priečne laťky som spravil o 2 cm užšie a tým vytvárajú akúsi oporu pre styrodurovú dosku, ktorá je do dreveného rámu vložená a vlepená. Na obrázku 003 je to veľmi dobre vidieť a na obrázku 007 je veľmi dobre vidieť vloženie styroduru. 

Skôr ako som vlepil styrodur navŕtal som si hafo dierok na ťahanie káblikov a rovnako diery na vlepenie aretačných kolíkov a spojovacích skrutiek. Pre skrytie káblikov použijem osvedčený elktrikársky žlab a ačkoliv pôjde o čisto DDC ovládanie - volil som žlab o rozmeroch 40 x 25 mm.

Ak budete niekedy riešiť problematiku rámu, pozrite si obrázky na rajčeti v albume 062 a možno vám niektoré pomôžu ...


TOPlist